Boven rugpijn

Wat is boven rugpijn?

Wat is boven rugpijn? De bovenrug bestaat uit twaalf borstwervels, waaraan weer twaalf ribben zijn verbonden. Hierover bewegen de twee schouderbladen. Pijn aan de bovenrug houdt pijn in die zich tussen de eerste en de twaalfde borstwervel bevindt, aan de achterkant van de romp. Dit is dus pijn aan de achterzijde van de romp tussen schouderhoogte en de onderkant van de ribben.

Bovenrug klachten het meest voor bij adolescenten en kinderen. Tot wel 77% van de volwassenen en kinderen krijgen ooit last van dit soort klachten. Dit betreft vaker vrouwen dan mannen.

Wat zijn de oorzaken van boven rugpijn?

Boven rugpijn is onder te verdelen in 2 categorieën, namelijk in specifieke en aspecifieke boven rugpijn. Circa 94% van alle klachten met pijn aan de bovenrug, valt onder aspecifieke boven rugpijn, wat inhoud dat er geen duidelijke aanwijsbare oorzaak te vinden is. De andere 6% betreft dus specifieke klachten met pijn aan de bovenrug, waar de oorzaak wel te aanwijsbaar is. Denk hierbij aan fracturen van de thoracale wervelkolom en/of ribben en tumoren/infecties in de organen in de regio van de borstkas. Deze ernstige vormen komen gelukkig bij minder dan 1% can de mensen voor.

Aangezien aspecifieke boven rugpijn geen aanwijsbare aandoening als oorzaak kent, is het wat lastiger om de oorzaak te achterhalen. De pijnklachten vinden vaak hun oorzaak vanuit de gewrichten en spieren in de nek, schouder(bladen), nek en/of vanuit de regio van de bovenrug. De ribverbindingen met de wervels spelen ook een rol hierbij.

Verder zijn het beroep dat uitgeoefend word en de houding die wordt aangenomen factoren die een rol spelen in het ontstaan van deze pijn. Langdurig een zelfde (verkeerde) houding aannemen en zwaar fysiek werk zorgen voor een hoger risico op deze klachten.

Symptomen bij pijn in de bovenrug

Boven rugpijn is aan verschillende dingen te herkennen. Zoals eerder benoemd kan er pijn worden ervaren tussen de eerste en twaalfde borstwervel, aan de achterkant van de romp. Deze pijn kan uitstalen naar de borstregio, aan de voorkant van de romp. De pijn die ontstaat kan als stekend en/of zeurend worden ervaren. Deze pijn kan zowel acuut als geleidelijk optreden.

Bewegingen met de borstwervelkolom kunnen de pijn op laten spelen en zelfs verergeren. Denk hierbij aan het strekken, buigen en draaien, maar ook kan ademhalen, niezen en sommige bewegingen met de arm de pijn op laten spelen.

Behandeling boven rugpijn

Allereerst worden eventuele ernstige onderliggende aandoeningen uitgesloten. Dit wordt gedaan aan de hand van een mondelinge screening, waardoor de fysiotherapeut onderscheid kan maken tussen aspecifieke en specifieke pijn aan de bovenrug.

Vervolgens gaat u samen met de fysiotherapeut aan de slag met de behandeling. Deze bestaat uit het aanpassen van uw (werk)houding en de (werk)activiteiten in combinatie met oefentherapie. Deze oefentherapie is gericht op het verbeteren van de beweeglijkheid en op het optimaliseren van uw (werk)houding. Hierbij wordt er naast de bovenrug ook gekeken naar de nek, schouder(gordel) en de onderrug.

Manuele therapie kan ook een rol spelen tijdens de behandeling. Deze therapie kan worden toegepast op de gewrichten in de nek, ribverbindingen en de nek. Op deze manier wordt de pijn verminderd, om de oefentherapie mogelijk te maken.

Uw boven rugpijn laten behandelen? Maak hier uw afspraak. Afspraak maken

Behandeling in Den Haag

Uw boven rugpijn laten behandelen? Wij hebben meerdere fysiotherapiepraktijken in en rondom Den Haag. Onze fysiotherapeuten staan klaar om u van uw pijn af te helpen.