Frozen shoulder

Wat is een Frozen shoulder?

Wat is een frozen shoulder? Dit is een ontsteking in het gewrichtskapsel in de schouder. Hierdoor ontstaat er een verdikking. Door deze aandoening ontstaat er een beperking van de bewegelijkheid en dit kan gepaard gaan met heftige pijnklachten. De aandoening komt vooral voor bij mensen die 40 jaar of ouder zijn, maar ook diabetes patiënten lopen een hoger risico op deze aandoening.

Oorzaken van een frozen shoulder

Een frozen shoulder kan ontstaan na een ongeluk, maar ook spontaan. Als deze aandoening is ontstaan door een ongeluk of na een operatie, dan spreken we van een secundaire frozen shoulder. Wanneer deze ontsteking spontaan is ontstaan, dan betreft dit de primaire variant.

Het beloop en de klachten

De pijn zal geleidelijk toenemen en dus steeds heviger worden. Deze pijn zal vooral aan de buitenzijde van de schouder ontstaan, maar kan ook uitstralen naar uw arm. Hierbij kan een beperking van de bewegelijkheid ontstaan. Het beloop van deze aandoening doorloopt de volgende 3 fases:

• Ten eerste de freezing fase. Tijdens deze fase zal er pijn en stijfheid in het gewrichtskapsel van de schouder ontstaan. Deze fase kan zeker tot 9 maanden duren.
  • Ten tweede de frozen fase. Tijdens deze fase zullen uw pijnklachten geleidelijk afnemen, maar uw bewegelijkheid zal beperkt blijven door de stijfheid van het kapsel. Deze fase kan 4 tot 12 maanden in beslag nemen.
  • Als laatst de thawing fase. In deze fase zal er geleidelijk herstel zijn van uw bewegelijkheid. Hierbij zal de pijn ook geleidelijk af blijven nemen. Deze laatste fase kan tot wel 2 jaar in beslag nemen.

Behandeling van een frozen shoulder in Den Haag

Een frozen shoulder laten behandelen? Dan bent u hier op het juiste adres! Tijdens de freezing fase moet de schouder veel rusten, maar daarna kunnen wij u geleidelijke ondersteuning bieden. Op deze manier kunnen wij samen de beweeglijkheid en mobiliteit van uw schouder verbeteren. Neem gerust contact op bij vragen of maak hier direct uw afspraak aan.