Schouderpijn

Wat is schouderpijn?

Wat is schouderpijn? Schouderpijn is een veelvoorkomende klachten binnen de fysiotherapie. Bij schouderklachten heeft u pijn in en rond uw schoudergewricht en vaak ook in uw bovenarm. Eén van de oorzaken is dat de schouder een complex gewricht is waarbij meerdere gewrichten samenwerken tot een bewegingspatroon. Het is zo geconstrueerd, dat het in alle richtingen bewogen kan worden. Daarnaast zijn er veel pezen en spieren die de schouder zijn stabiliteit geven. Wanneer dit allemaal niet soepel loopt gaan de spieren, pezen of gewrichten compenseren wat tot schouderpijn leidt. De schouder is dus behoorlijk blessure gevoelig. Onze schouderen gebruiken we elke dag waardoor schouderpijn als erg vervelend ervaren kan worden.

Heeft u last van uw schouder en gaat dit maar niet over? Maak vandaag nog een afspraak bij één van onze locaties in Den Haag.

Oorzaken schouderpijn

Omdat de schouder zo’n complex gewricht is en het verbonden is met veel spieren en pezen zijn er ook veel oorzaken die kunnen leiden tot schouderpijn. De meest voorkomende oorzaken van schouderpijn zijn:

• Verkeerde houding;
  • Een peesontsteking of peesscheuring in de schouder;
  • Slijmbeursontsteking;
  • Schouderinstabiliteit;
  • Stijve nek;
  • Stress;
  • Schouder artrose;
  • Frozen shoulder.

Symptomen schouderpijn

De schouders gebruiken we dagelijks, schouderpijn kan daarom uw dagelijkse activiteiten flink belemmeren. Zelfs de simpelste bewegingen als aankleden, veters strikken of iets optillen kunnen al pijn doen. U herkent schouderpijn aan de volgende symptomen:

• Stijve schouder;
  • Zeurende pijn rondom het schoudergewricht;
  • Pijn bij het bewegen van de arm boven de schouder;
  • Korte pijn bij een bepaalde beweging;
  • Pijn bij het volledig willen strekken van arm, zijwaarts of voorwaarts;
  • Constante pijn bij de kleinste bewegingen.
Last van schouderpijn? Onze fysiotherapeuten staan voor u klaar. Maak vandaag nog een afspraak. Afspraak maken 085 301 15 05

Fysiotherapie bij schouderklachten

Schouderklachten laten behandelen? Ondanks dat uw schouder pijn doen, adviseren wij om uw schouder regelmatig te blijven bewegen zodat uw klachten niet verergeren. Hierbij is het wel belangrijk om de juiste bewegingen te maken en om niet uw schouder nog meer te overbelasten door bijvoorbeeld zwaar te tillen. Probeer regelmatig wat rek- en strekoefeningen of loop een blokje om. Mocht u na een tijdje nog steeds veel last hebben van uw schouder en weet u niet wat de oorzaak is, dan staan onze fysiotherapeuten voor u klaar. Tijdens een intakegesprek wordt de oorzaak van uw klachten achterhaald en wordt er een fysiek onderzoek gedaan naar uw schouder om een diagnose vast te stellen. Aan de hand van de uitkomst van dit onderzoek wordt er samen een persoonlijk behandelplan opgesteld om uw klachten te verhelpen.
Er zijn een aantal specifieke soorten schouderpijn die wij veel tegenkomen in onze praktijken. Deze worden hieronder extra toegelicht:

• Subacromiaal pijnsyndroom
  • Rotator cuff Letsel
  • SLAP Laesie
  • Schouder artrose
  • Frozen Shoulder
  • Schouder Instabiliteit

Subacromiaal pijnsyndroom

Het Subacromiaal pijnsyndroom (SAPS) is een veelvoorkomende oorzaak van pijn in de schouder bij volwassenen. Mensen met SAPS hebben vooral pijn in hun schouder bij het heffen van de arm. Ook in een ruststand zal de schouder pijn doen. De pijn die men voelt bij deze aandoening komt voort uit veroudering, overbelasting of beschadiging van de pezen rondom de schouder. Dit kan leiden tot een ontsteking van de slijmbeurs.

Rotator cuff letsel

Rotator cuff is een verzamelnaam voor de 4 spieren in de schouder. Deze zorgen ervoor dat beweging van de schouder mogelijk is en zorgt voor stabiliteit tijdens het bewegen. Rotator cuff letsel is een aandoening in de spieren van de rotator cuff. Het is mogelijk dat er letsel aanwezig is in één van deze spieren, maar er kan ook in meerdere spieren letsel zijn. Deze spieren kunnen ontsteken, gedeeltelijk scheuren, scheuren of er kan kalk in zitten. Bij een rotator cuff letsel is er vaak pijn in de schouder aanwezig met eventuele uitstraling naar de arm. Ook kan er pijn optreden tijdens het heffen van de arm en tijdens het slapen. Daarnaast kan er ook vermindering van kracht optreden bij een rotator cuff scheur.

SLAP-laesie

Een SLAP-laesie is een veelvoorkomende schouderblessure, waarbij de aanhechting van de bicepspees in de schouder in beschadigd. Een SLAP-laesie kan ontstaan na een val op een gestrekte arm, een val waarbij je jezelf wilt tegen houden of door ouderdom. De klachten bestaan meestal uit pijn voor op de schouder of diep boven in de schouder. Deze pijn kan ook uitstralen naar de arm en naar de nek en schouderbladen. Meestal is de pijn aanwezig bij het heffen van de arm en na intensieve inspanning.

Schouderartrose

Artrose in de schouder ontstaat als het kraakbeen in de gewrichten gaat slijten. Wanneer het kraakbeen slijt, komen de gewrichten tegen elkaar waardoor er wrijving ontstaat. Deze wrijving kan voor veel pijn zorgen tijdens het bewegen en uiteindelijk ook in een ruststand. Deze aandoening kan ontstaan door beschadiging van de schoudergewrichten door een ongeval of door het verrichten van activiteiten die deze gewrichten teveel belasten. Ook ouder worden is een grote oorzaak voor artrose. Artrose is niet te genezen maar er kan wel wat tegen de pijn worden gedaan door middel van een andere levensstijl, oefeningen en fysiotherapie.

Frozen shoulder

Een frozen shoulder wordt veroorzaakt door een ontsteking van het gewrichtskapsel van de schouder. Het gewrichtskapsel is het bindweefsel dat om een gewricht zit. Een frozen shoulder kan komen door een chronische overbelasting, een trauma of kan ook zonder duidelijke oorzaak ontstaan. Bij een frozen shoulder is er vaak pijn in de schouder die uit kan stralen naar de arm. Aan het begin doet de schouder alleen pijn tijdens het bewegen maar later ook in de ruststand. Bij een frozen shoulder is het goed om binnen de pijngrens te blijven bewegen.

Schouderinstabiliteit

Bij schouderinstabiliteit is er een te grote beweeglijkheid van de schouder. Hierdoor gaat de schouder regelmatig (bijna) uit de kom. Het uit de kom gaan van de schouder wordt vaak veroorzaakt door een val of een ongeluk. Schouderinstabiliteit kan ook ontstaan door passiviteit, hierdoor worden de spieren rondom de schouder zwakker en neemt de stabiliteit van de schouder af. Ook een genetische aandoening kan schouderinstabiliteit veroorzaken. Wanneer schouderinstabiliteit optreedt, geeft dit acute pijn.