Reuma

Reuma, wat is dat?

Wat is reuma?  Bij reuma raakt ons afweersysteem ontregeld met als gevolg dat het lichaam zichzelf aanvalt. Reuma kent vele varianten, maar wanneer mensen het over ”Reuma” hebben, bedoelen zij reumatoïde artritis. Een ander woord hiervoor is ”ontstekingsreuma”. Dit is een vorm van een auto-immuunziekte, wat een chronische aandoening is. Hierbij ontstaan meerdere ontstekingen in verschillende gewrichten binnenin het lichaam. Tijdens het ontstaan van deze ontsteking verslechterd de kwaliteit van het kraakbeen, waardoor dit verloren kan gaan. Bij reumatoïde artritis ontbreken er sommige eiwitten in het bloed, waardoor het lichaam dus antistoffen aanmaakt tegen het eigen lichaam.

Oorzaken van reuma

Momenteel wordt er nog erg veel onderzoek gedaan naar de oorzaak van deze aandoening, reumatoïde artritis. Hierdoor is de exacte oorzaak nog niet bekend, maar wat we wel weten is dat reuma niet erfelijk is. Wat we ook weten is dat roken een verhoogd risico op het ontwikkelen van deze aandoening oplevert.

De symptomen van reuma

Het vaakst worden de Polsen, handen, enkels en voeren getroffen door reuma. In sommige gevallen kan deze aandoening ook voorkomen in de schouders, ellebogen, heupen en knieën.

De manier waarop reuma zich ontwikkeld kan per persoon verschillen. De meest voorkomende symptomen van deze aandoening zijn:

• Pijn in de desbetreffende gewrichten zowel tijdens een beweging als in rust;
  • (ochtend)stijfheid;
  • Bewegingsbeperkingen;
  • Vermoeidheid;
  • Een rode verkleuring
  • Een zwelling.

Behandeling door middel van fysiotherapie

Last van reuma en wilt u dit laten behandelen? Onze fysiotherapeut kan u helpen om in bewegingen te blijven, naast de medische behandeling vanuit het ziekenhuis. Het is bewezen dat trainen onder de begeleiding van een fysiotherapeut erg effectief is, ondanks dat het niet erg uitnodigend is om te bewegen vanwege de klachten. Bewegen onder begeleiding kan de klachten doen verminderen, achteruitgang vertragen en de aandoening onder controle houden. Goed getrainde spieren en gewrichten zullen ervoor zorgen dat het gewricht meer aan kan en daardoor minder stijf is en dus minder pijnlijk aan zal voelen.

Behandelen bij dé fysiotherapiepraktijk in Den Haag

Reuma laten behandelen? Wij hebben meerdere fysiotherapiepraktijken in en rondom Den Haag. Onze fysiotherapeuten zijn krijgen vaker te maken met patiënten die last hebben van reumatische klachten en helpen u graag in de behandeling van uw klachten.

Reumatische klachten? Maak snel uw afspraak. Afspraak maken