KANS

Klachten aan de arm, nek en schouder kortom KANS. De klachten variëren van stijfheid en tintelingen tot het verlies van krach. Overbelasting bijvoorbeeld door werkzaamheden die steeds hetzelfde lichamelijke patroon volgen en overbelasting zijn vaak de oorzaak van KANS.

Deze aandoening werd vroeger ook wel RSI (repetitive strain injury) genoemd. Deze benaming gaf de indruk dat herhaaldelijk dezelfde werkzaamheden uitvoeren de enige oorzaak was van de aandoening en omdat dat niet altijd het geval is werd de naam RSI vervangen voor KANS.

Specifieke en aspecifieke klachten

Wanneer er direct een aanwijsbare oorzaak is van de klachten spreken we over specifieke klachten hierbij kan dan ook een duidelijke diagnose worden gesteld.

Als de klachten zodanig wisselvallig zijn dat er geen directe oorzaak aan te wijzen is en dan ook niet direct een duidelijke diagnose gesteld kan worden spreken we van aspecifieke klachten.

Bij KANS bestaan de klachten voornamelijk uit aspecifieke klachten omdat deze door bijna alle bewegingen (een overbelasting hiervan) kan ontstaan. Hierdoor is het lastig om gericht aanpassingen te maken om de klachten te doen verlichten. Gelukkig is deze aandoening goed te behandelen onder toezicht.

Behandeling

Bij het behandelen van deze aandoening is het belangrijk dat de fysiotherapeut eerst een goed beeld krijgt van de klachten en de mate van belasting die erdoor ervaren word. Na een mondeling onderzoek kan de fysio bepalen wat de beste behandelmethode is voor de patiënt. Een veel voorkomende behandeling voor deze aandoening is oefentherapie hierbij is het belangrijk om de belastbaarheid te vergroten.

Dit gebeurt door middel van een gericht plan van oefeningen waarbij er geleidelijk meer belastbaarheid word opgebouwd. Hierdoor zullen de klachten verlichten of geheel afnemen. Voldoende rust is ook belangrijk. Wanneer er een goede balans is tussen belasting en belastbaarheid zal de patiënt weer klachtvrij door kunnen gaan met zijn of haar alledaagse activiteiten.