Longembolie

Een longembolie, wat is dat?

Wat is een longembolie? Dit is een verstopping in de long(slag)ader, waardoor er minder zuurstof in het bloed terecht komt. Dit kan zorgen voor een benauwd gevoel.

Door een bloedprop die het bloedvat blokkeert of door luchtbellen en/of vet kan deze verstopping ontstaan. Hierbij geldt hoe hoger in de vertakking deze blokkade zich bevindt, hoe groter het deel van de longen geen/niet genoeg zuurstof krijgt.

De oorzaken van een longembolie?

Er kunnen verschillende oorzaken ten gronde liggen aan deze aandoening. Het kan zijn dat er een bloedprop is gestold, wat afkomstig is vanuit een ander deel van het lichaam, wat zo in de long(slag)ader terecht is gekomen. Indien de oorzaak vet betreft kan dit uit bot komen en een luchtbel kan ontstaan wanneer er met een injectienaald iets in het bloed is gespoten. Er zijn een paar risico factoren die de kans op deze aandoening kunnen vergroten, namelijk:

• Hoge bloeddruk;
  • Hoge(re) leeftijd;
  • Operatie;
  • Overgewicht;
  • Roken of een te hoog cholesterol;
  • Verlamming;
  • Weinig beweging.

De symptomen van een longembolie

U kunt een longembolie aan erg diverse symptomen herkennen. Dit heeft te maken met hoe groot de blokkade in het bloedvat is en of de mate van uw verdere gezondheid. De meest voorkomende symptomen zijn:

• Benauwd gevoel;
  • Hoesten (soms inclusief bloed);
  • Licht duizelig;
  • Pijn op de borst (tijdens ademen);
  • Verhoogde hartslag;
  • Versnelde ademhaling;
  • Zweten.
Herkent u zichzelf in de symptomen of wilt u uw leefstijl aanpassen? Maak hier uw afspraak. Afspraak maken

De behandeling van een longembolie

Een longembolie laten behandelen? Allereerst krijgt u na een longembolie een injectie met antistollingsmiddelen om ervoor te zorgen dat het bloedstolsel zal verdwijnen en vervolgens krijgt u bloedverdunners. Het is essentieel om uw leefstijl aan te passen om deze herhaling van deze aandoening te voorkomen.

Een fysiotherapeut is dé persoon om u te stimuleren en te begeleiden tot een actieve leefstijl.