Schouder artrose

Wat is schouder artrose

Deze aandoening wordt ook wel schouder slijtage genoemd. bij deze aandoening is er sprake van slijtage in het kraakbeen van de schouder ontstaan en is de kwaliteit van het kraakbeen afgenomen. Het gevolg hiervan is dat het schoudergewricht minder soepel beweegt. Technischer gezien neemt de hoogte van het kraakbeenlaag af waardoor de schoudergewrichten dichter op elkaar liggen en langs elkaar schuren waardoor de beweging hiervan beperkt wordt.

Oorzaken schouder artrose

Er zijn verschillende oorzaken voor schouder artrose. Ouderdom is echter wel de meest voorkomende oorzaak voor deze aandoening. Door het verouderingsproces neemt de kwaliteit van het kraakbeen af. Vrijwel iedereen boven de 75 jaar heeft last van artrose. De meest voorkomende oorzaken zijn:

• een trauma of ongeval
  • overbelasting van de schouder
  • ontstekingen of beschadiging van de schouder

Klachten schouder artrose

Deze aandoening zorgt voor meerdere klachten. Zo zijn de meest voorkomende klachten:

• pijn in de schouder
  • stijfheid
  • krachtverlies van de schouder
  • kraakgeluiden van de gewrichten
  • afname beweeglijkheid

bij klachten is het belangrijk om de schouder rust te geven en een arts of fysiotherapeut te benaderen.

Behandeling bij B&B Healthcare

Wilt u schouder artrose laten behandelen? Dan staan onze ervaren fysiotherapeuten voor u klaar. Kraakbeen dat versleten is komt helaas niet meer terug, dus de focus ligt bij de behandeling op het gezond houden van het resterende kraakbeen. Door middel van oefentherapie hieraan gewerkt worden. Hierdoor kan de beweeglijkheid worden vergroot, ook wordt zo de belastbaarheid en spiersterkte van de schouder vergroot. De fysiotherapeut geeft ook advies over lichaamshouding en bewegingen die de klachten van de schouder artrose kunnen verminderen. Zo kunnen er punten zijn die verbeterd kunnen worden bij de houding en kan het implementeren van een paar rekoefeningen helpen bij het leefbaar maken van de aandoening. Zo kan de patiënt na het verlopen van enige revalidatie en implementeren van de advies punten weer verder met de dagelijkse bezigheden.