Skiduim

Wat is een skiduim?

Zoals de naam zegt is skiduim een aandoening waarbij specifiek de duim klachten veroorzaakt, doordat er een gewrichtsband in de duim gescheurd is. Dit is het gevolg van het naar buiten klappen van de duim, hierbij komt de gewrichtsband in de duim zodanig onder spanning dat deze scheurt. Voorbeelden van zo een blessure is vallen waarbij de duim verkeerd terecht komt of als de duim blijft haken bij een beweging zoals bij skiën. Zo komt de aandoening aan zijn naam skiduim. In dokter termen word een skiduim “ligamentum collaterale ulnare letsel” genoemd. De beschadigde band zit aan de binnenzijde van de duim van het MCP-1 gewricht. Bij het geheel afscheuren van deze gewrichtsband kan de duim ongebruikelijk ver naar achter bewegen omdat deze geen weerstand meer ervaart naar een beweging naar buiten.

Oorzaken van een skiduim

De oorzaak van skiduim is onder te verdelen in twee soorten gevallen, een acuut of chronisch letsel. Bij een acuut letsel is er sprake van een plotselinge beweging van de duim dit gebeurt onder hoge weerstand zoals wanneer er een val plaatsvind en de duim komt gestrekt op de grond terecht of als tijdens het sporten een bal met snelheid op een gestrekte duim terecht komt. Door de ernst van de schade op deze manier kan er soms zelfs bot vrijkomen bij de blessure. Bij chronische gevallen komt de aandoening geleidelijk door herhaaldelijk overbelasten van de gewrichtsband rekt deze steeds meer uit totdat er scheurtjes ontstaan. Ook verslapt de band hierbij en word de hand instabiel en slijt de gewrichtsband wat zorgt voor irritatie en pijn.

Welke klachten met een skiduim?

• Pijn in de duim (voornamelijk aan de binnenzijde)
• Opzetting om de MCP-1 gewricht
• Drukpijn in de handpalm
• Irritatie of pijn bij het gebruiken van de duim
• Verlies van stabiliteit in de hand
• Ongebruikelijke bewegelijkheid (bij volledig scheuren gewrichtsband)

De arts doet een diagnose op basis van de volgende punten:

• De anamnese
• De mate van pijn
• De mobiliteit van de duim
• De locatie van de pijn
• Vorm van trauma

het laatste heeft betrekking op acuut of chronisch. Zo word er bij een acuut letsel een foto gemaakt om te kijken of er bot is gebroken of vrijgekomen bij de blessure.

Behandeling skiduim

Het behandelen van skiduim heeft grotendeels te maken met het soort letsel. Zo is bij chronisch letsel vaak sprake van een lichte verrekking en is deze op te lossen door behandel tape. Maar bij ernstige gevallen (acuut letsel en ernstige verrekking) dient de patiënt een spalk te dragen voor circá 4 weken. Mocht de gewrichtsband volledig afgescheurd zijn waarbij in enkele gevallen ook bot vrij is gekomen dan is er een operatie nodig om dit te herstellen. Bij deze operatie word de gewrichtsband weer vastgemaakt aan het bot en daarna volg gips, uiteindelijk komt een afneembare spalk.