Ziekte van Sever

De ziekte van Sever komt voor bij kinderen die actief een sport beoefenen. De plaat waar de achillespees aanhecht aan de hielbot bestaat bij kinderen nog uit kraakbeen. Tijdens de groei nemen de trekkrachten van de achillespees toe. Deze trekkrachten kunnen zo groot worden aan het bot dat er een ontsteking ontstaat van de groeischijf. Patiënten ervaren vaak een langdurige zeurende pijn aan de achterkant van de hiel. Deze pijn is vergelijkbaar met de pijn die volwassenen ervaren bij hielspoor. De plek waar de achillespees verbonden is met het hielbeen is pijnlijk. Naast pijn kunnen er andere klachten en symptomen optreden:

• Een kleine zwelling op de plek waar de achillespees is verbonden met het hielbeen
• Op de tenen lopen omdat het de achillespees kort maakt

Meestal geneest de aandoening vanzelf en verdwijnen de klachten als kinderen volgroeid zijn.

Ontstaan ziekte van Sever

Deze ziekte komt vooral voor bij kinderen tussen de 8 en 13 jaar. En volgens onderzoek met name sportende jongens. De soorten sport waarbij deze aandoening het vaakst ontstaat zijn sporten die veel kracht van de onderbeenspieren vereist. Onderliggende factoren kunnen meespelen bij het ontstaan van deze aandoening zoals:

• Korte kuitspieren (genetisch)
• De groeispurt
• Platte voet (aandoening)
• Holle voeten (genetisch)
• Instabiliteit van de enkel en/of voet
• Overmatig gewicht

Behandeling

Bij het behandelen van de ziekte van Sever is het belangrijk om de belastbaarheid van de enkel te vergroten. Dit word gedaan door middel van oefentherapie, hierbij word een reeks oefeningen samengesteld waarbij er onder toezicht word gewerkt aan het opbouwen van kracht in de enkel on omgeven gebied. Wanneer er weer een balans is tussen belasting en belastbaarheid kan de patiënt weer rustig de dagelijkse activiteiten vervolgen. Met het beoefenen is het wel belangrijk het nog rustig aan te doen en de gewoonte mentaal en fysiek weer rustig op te bouwen.