Springscheen

Wat is Springscheen?

Springscheen is ook bekend als shin splints en dit is een aandoening waarbij het botvlies tussen de scheenbeen en kuitbeen is ontstoken. Ook kan deze aandoening zijn veroorzaakt door overbelasting of irritatie hiervan. Hierdoor ontstaat er een te grote trekkracht van de kuitspier op het botvlies en dit gaat gepaard met klachten als een scherpe pijn en irritatie. Vaak komen deze klachten voor op enkele (1 of 2) plaatsen op het scheenbeen maar deze pijn kan doorstralen naar de gehele scheen.

Wat zijn de oorzaken van Springscheen?

Een veel voorkomende oorzaak van springscheen is hardlopen. Bij het beoefenen van deze activiteit word een grote druk op de kuitspier gezet omdat deze een constante kracht moet leveren en hierbij kan de kuitspier overbelast raken. dit zorgt voor trekkracht van de kuitspier op het botvlies wat weer resulteert in shin splints. Hardlopen is niet de enige oorzaak van deze aandoening zo zijn ook:

• Het te snel opbouwen of uitoefenen van een activiteit
• Onregelmatig sporten
• Veel springen (waarbij er veel word gevraagd van de kuitspier)
• Verkeerd schoeisel
• Een achterliggende aandoening als O-benen

De symptomen bij Springscheen

Een scherpe pijn in enkele specifieke plekken in de voorzijde van het scheenbeen zijn de meest voorkomende symptomen. Ook kan er pijn ontstaan in de binnenzijde van het onderbeen. De pijn is scherp en irriterend van aard. De klachten kunnen verergeren bij het doen van handelingen als:

• Hardlopen
• Trainen (dit staat los van welke soort sport)
• Wandelen
• Springen
• Veel bewegen op 1 been (dit zorgt sneller voor overbelasting)
Ook handelingen die hierop lijken kunnen de klachten doen ontstaan of verergeren. Het kan zelfs zo zijn dat handelingen in uw dagelijks leven de klachten doen verergeren.

Behandeling van Springscheen bij een fysiotherapeut

Wilt u springscheen laten behandelen? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Onze fysio is ervaren met deze aandoening en weet precies wat te doen. Zo gaat u met de fysiotherapeut een plan maken voor oefentherapie dit zorgt ervoor dat de kuitspier op de juiste manier gestimuleerd word zodat deze te gebruiken is zonder al te veel klachten en snel geheel klachtvrij word. Bij een gesprek komt goed in kaart welke handelingen in dit geval u persoonlijk voor veel klachten zorgt en wat er gedaan kan worden om deze handelingen minder belastend te maken. Het doel is om ervoor te zorgen dat de kuitspier weer totale functionaliteit krijgt. Daarvoor moet de spanning van het botvlies af komen door middel van de oefentherapie is dit te realiseren maar ook kan in overleg shockwave therapie overwogen worden, ondanks dat de effectiviteit hiervan niet direct is bewezen kan het wel verlichting van de klachten bieden. Dit gaat altijd in goed overleg met de fysiotherapeut.