Bekkeninstabiliteit

Wat is bekkeninstabiliteit?

Het bekken bestaat uit 3 botdelen: het heiligbeen, aan weerzijde en de zogeheten darmbeenderen. Deze 3 botdelen vormen samen het ringvormig bekken. Deze 3 botstukken komen samen tot één gewricht. In de bekken bevinden zich sterke gewrichtsbanden en kapsels. Bij bekkeninstabiliteit is er sprake van overmatige bewegelijkheid in de bekken. Bij bekkeninstabiliteit word pijn ervaren bij voornamelijk schokkende bewegingen, vermoeidheid en bij het opstaan in de ochtend. De pijn bij bekkeninstabiliteit word vaak ervaren bij:

• Het schaambeen
• De liezen en onderbuik
• Onderrug en mogelijk ook bij de bil
• Stuitbeen
• Rond de heupen
• Bovenzijde van de bovenbeen

Wat zijn de oorzaken van bekkeninstabiliteit?

Deze aandoening komt vaak voor bij vrouwen tijdens de zwangerschap maar soms kan dit ook erna ervaren worden. De bekken word normaal gesproken bij elkaar gehouden door sterke gewrichtsbanden maar door de hormonen die vrijkomen tijdens de zwangerschap verzwakken deze banden en worden ze soepeler. Dit komt omdat de versoepeling van de bekken belangrijk is voor de bevalling. Hierdoor word er genoeg ruimte gemaakt voor de baby zodat de bevalling soepeler gaat. Doordat de banden soepeler worden, ontstaat er als het ware meer ‘ruimte’ tussen de gewrichten (vormsluiting) en moeten de spieren rondom het bekken meer kracht leveren om dit op te vangen (krachtsluiting). Hormonale verandering is echter niet de enige oorzaak van bekkenklachten als je je bedenkt dat alle vrouwen deze verandering doormaakt en ongeveer de helft daarvan symptomen heeft. Bij een langdurige slechte houding kunnen de gewrichtsbanden uit balans raken zo is er niet voldoende symmetrische kracht die word uitgeoefend op de bekken en deze raakt hierdoor uit balans. Er word dan onvoldoende kracht uit de keten gehaald en dit zorgt voor een instabiel gevoel en pijnklachten rond het bekken.

Wat is de behandeling?

Bij deze aandoening merkt de patiënt dat dagelijkse bezigheden moeizamer gaan en sommige hiervan zelfs pijnlijk kunnen worden. Bij de behandeling zal de fysiotherapeut een diepte gesprek aangaan om een beter beeld te krijgen van wat de patiënt op dit moment allemaal doet, kan en welke bewegingen de klachten verergeren. Hierna word een plan opgesteld om ervoor te zorgen dat de patiënt deze bewegingen kan verrichten zonder al te veel pijn te provoceren en indien noodzakelijk word er overwogen om de bewegingen die tot zeer pijnlijk word ervaren geheel te staken. Dit gaat veel met houding en bewegingstherapie, zo probeert de fysio de aandoening leefbaar te maken door een balans te zoeken tussen belasting en belastbaarheid. Zo is het belangrijk dat de gewrichtsbanden in kleine mate wel actief blijft zodat deze kan aansterken. Een oefening als wandelen blijkt effectief omdat hierbij gemiddeld weinig klachten als pijn word ervaren maar er op deze manier wel een lichte activiteit is van de bekken.

Ook is het regelmatig wisselen van de houding een effectieve manier om de klachten van deze aandoening te doen verlichten, zo zorgt het wisselen van de houding ervoor dat de gewrichtsbanden soepel blijven.
Daarnaast kunnen we de symmetrie in het bekken terugkrijgen door een combinatie van behandeling en oefening volgens de methode Rὃst. Dit willen we waarborgen door u te leren bewegingen goed in te zetten zodat er minder gevraagd wordt van het bekken.
Herkent u deze klachten en wilt u graag de pijnlijke ongemakken van uw bekkeninstabiliteit verminderen en weten hoe u er het beste mee om kunt gaan? Maak dan een afspraak met een fysiotherapeut van B&B Healthcare. De fysiotherapeut zal in samenspraak met u een behandelplan opstellen dat past bij uw persoonlijke wensen en doelen en gericht op zo spoedig mogelijk vermindering van uw klachten.