Corpus liberum

Wat is een corpus liberum?

Bij de aandoening corpus liberum is er sprake van een losliggende stuk bot of kraakbeenweefsel dat zich bevindt in het gewricht. Dit stukje bot of kraakbeenweefsel kan vrijuit bewegen in het gewricht maar in sommige gevallen komt dit klem te zitten. Dit kan leiden tot klachten en beschadiging van het kraakbeen. Deze aandoening kan zich in elk gewricht voordoen, maar komt het vaakst voor in de knie, elleboog en enkel.

Wat zijn de oorzaken van een corpus liberum?

Corpus liberum is een aandoening die zich bij iedereen kan ontwikkelen. Deze aandoening komt voornamelijk voor bij jonge mannelijke sporters waarbij osteochronditis dissecans een rol speelt. Bij ouderen ontwikkelt deze aandoening vaak als gevolg van artrose in het gewricht. Een aantal factoren die invloed kunnen hebben op het ontwikkelen van corpus liberum zijn:

• Genetische aanleg
  • Geslacht
  • Trauma aan een gewricht
  • Slechte doorbloeding in het gewricht
  • Overbelasting van een gewricht

Symptomen

bij de aandoening corpus liberum ontstaan niet altijd klachten. Dit komt omdat het los stukje botweefsel of kraakbeenweefsel zich vrij kan verplaatsen in het gewricht. Wanneer dit losliggende stuk klem komt te zitten spreken we van een corpus liberum en komen er klachten bij kijken. de meest voorkomende klachten zijn:

• Gewricht voelt stroef aan, alsof deze op slot zit
  • Krachtverlies van het gewricht
  • Stijfheid
  • Irritatie

Er kunnen momenten ontstaan waarbij er weinig tot geen klachten worden ervaren omdat het corpus liberum zich dan in een gewricht ontstaat waarbij deze geen klachten veroorzaakt.

Behandeling corpus liberum bij een fysiotherapeut?

Bij het behandelen van deze aandoening is het belangrijk om een juiste diagnose te stellen. In dit geval of er met zekerheid sprake is van een loszwevend stuk kraakbeen of botweefsel. Voor een definitieve diagnose word er gebruik gemaakt van een MRI-scan of röntgenfoto’s, dit gebeurt in het ziekenhuis en staat los van de fysio. Ook kan een chirurg de aandoening behandelen door middel van een arthroscopie. Met deze behandelmethode word er in het gewricht gekeken en word het stuk kraakbeen of botweefsel verwijdert.

Wanneer een corpus liberum is verwijdert verdwijnen de klachten. Afhankelijk van de reden van ontstaan van de aandoening kan er gekeken worden voor een behandeling van de mogelijke oorzaak. De behandeling word aangepast aan de persoonlijke doelstellingen van de patiënt. Bij de fysiotherapeut zal de behandeling bestaan uit oefentherapie waarbij het bevorderen van spierkracht en mobiliteit van het gewricht centraal staat. Ook geeft de fysio advies over de behandelingen en het beweeggedrag van de patiënt.