Etalagebenen

Wat zijn etalagebenen?

Bij etalagebenen ook wel bekend als arteriële claudicatio intermittens, ontstaat er een vernauwing van de beenslagaderen door plaquevorming. Dit is een neerslag die zich in de binnenzijde van de beenslagaders vormt. Door ophoping van deze plaque vermindert de bloedtoevoer naar de beenspieren en worden deze niet voldoende voorzien van zuurstof. Dit kan zorgen voor de volgende klachten:

• Kramp in de benen
• Pijn in de benen
• Een zwaar gevoel in de benen

Omdat mensen met deze aandoening in staat zijn maar korte stukken te lopen om de klachten te verminderen, zoals het lopen van etalage naar etalage komt deze aandoening aan de naam etalagebenen.

Wat zijn de oorzaken van etalagebenen?

In de meeste gevallen komt de vorming van plaque door het verouderingsproces. Maar er zijn wel degelijk factoren die het proces van verkalken sterk kunnen versnellen:

• Roken
• Overgewicht (diabetes mellitus)
• Weinig beweging
• Een te hoge cholesterol
• Overmatig ongezond eten

Wat zijn de symptomen van etalagebenen?

De meest voorkomende symptomen van deze aandoening is een dof gevoel of krampachtige pijn in de kuiten tijdens het lopen. Echter kunnen deze klachten doorstralen naar de bovenbeen en in sommige gevallen zelfs in de bilspieren te voelen zijn. De klachten worden minder tijdens voldoende pauzes tussen het lopen door. De klachten ontstaan vaak bij een aantal minuten vast blijven lopen en bij het lopen in een hoek zoals tegen een helling op lopen zorgt ervoor dat de klachten sneller optreden.
De voet van het been waar de klachten zich voordoen kan bleker in kleur zijn en kouder aanvoelen.

Fysiotherapeutische behandeling bij etalagebenen

Wanneer de fysio de aandoening etalagebenen heeft vastgesteld is het belangrijkste wat de patiënt kan doen een aanpassing van de leefstijl. Dit is van groot belang omdat dit ervoor zorgt dat de aandoening in klachten vermindert en de aandoening leefbaar word.
Bij roken word er aangeraden direct te beginnen met het proces van stoppen hiervan. Zo vermindert de plaque snel hierdoor. Ook gaat u 3 maanden een looptraining doen onder toezicht van de fysiotherapeut. Dit betekent dat er word getraind onder begeleiding om de loopafstand te vergroten, dit gebeurt door middel van 2 keer per week op de loopband een vaste afstand te lopen en deze geleidelijk op te bouwen. Hierbij moet u proberen door de pijn heen te lopen (dit is niet schadelijk voor het lichaam). Ook komt er een lichte vorm van spiertraining bij het plan om ervoor te zorgen dat er bloed richting de benen gaat en daarbij ook zuurstof maar voornamelijk komt er veel oefeningen voor het verbeteren van de conditie.