Hand artrose

Wat is hand artrose?

Bij hand artrose ontstaat er veel pijn en stijfheid om de gewrichten. Het proces van artrose is een natuurlijke feit waar de meeste mensen mee te maken zullen hebben, zo maakt het verouderingsproces de kans op artrose alleen maar groter. Het slijten van de gewrichtskraakbeen kan voorkomen op elke leeftijd. Handartrose is dan ook het slijten van de gewrichten van de vinger en de pols hierbij ontstaat er ook pijn in de hand.

Symptomen bij hand artrose

Men ervaart de voornaamste klachten in de hand, zijkant van de hand en de pols. De klachten kunnen aanwezig zijn in één hand of allebei. Klachten die ook gepaard gaan met handartrose zijn:

• Stijfheid (na een lange tijd van rust zoals na een nachtrust)
• Verlies van kracht in de handen
• Pijn in de hand (rond de vingers)
• Pijn bij inspanning van de gewrichtsbanden in de hand

Handartrose geeft veel irritatie omdat de hand centraal staat bij alledaagse bezigheden.

Hoe ontstaat hand artrose?

Herhaaldelijk overbelasting van de gewichten en ouderdom zijn de voornaamste oorzaken van de ontwikkeling van artrose. De oorzaak kan soms ook lastiger liggen zoals:

• Blessure
• Trauma (auto ongeluk)
• Auto-immuun ziekte (reumatoïde artritis)

Wat kan de fysiotherapeut voor u betekenen?

Artrose is een proces wat niet gestopt kan worden, wel kunnen behandelingen ervoor zorgen dat de klachten verlicht kunnen worden. Ook kunnen we een patroon creëren waarbij de patiënt kan leren zo pijnvrij te leven met artrose. Ook kijken we naar de mogelijke overbelasting op de gewrichten. Bij het constateren van disbalansen maakt de fysiotherapeut een planning en geeft hij advies over een mogelijke behandelmethode. Vaak word er gekeken naar een mogelijkheid om de hand zoveel mogelijk rust te geven bij alledaagse bezigheden en in sommige gevallen leren handelingen te doen met een spalk aan om druk op de hand te verminderen.