Klimvinger

Wat is een klimvinger?

Een klimvinger is een typische blessure die voorkomt in de klimsport. Deze blessure ontstaat doordat het lichaamsgewicht hangt aan de vingers, wat leidt tot grote druk op de vingers. Dit kan resulteren in scheuren in de ringbandjes (of pulley’s) die de pezen op hun plek houden. De pulley’s kunnen geheel of gedeeltelijk scheuren. Als deze pezen loskomen van het bot, kun je last krijgen van een “bowstring” effect.

Oorzaken van een klimvinger

Klimmers kunnen last krijgen van een klimvinger als ze proberen zich vast te grijpen aan de muur of rots om een val te voorkomen. De plotselinge kracht op de buigpezen kan te veel zijn voor de pulley, waardoor deze scheurt. Overbelasting kan ook leiden tot verzwakte pulleys met kleine scheurtjes die de pulley verder verzwakken.

Welke klachten horen erbij?

• Soms een knappend geluid bij het ontstaan
• Pijn en zwelling op de plaats van de blessure
• Drukpijn op de plaats van de pulley, meestal de A2 en A4 pulley
• Pijn bij het buigen van de vinger tegen weerstand en bij knijpen
• Soms een bowstring effect

Diagnose

De diagnose van een klimvinger wordt gesteld aan de hand van anamnese (vragen over de medische geschiedenis en huidige klachten) en een lichamelijk onderzoek. Als er onduidelijkheid blijft, kan een echo of MRI worden gedaan om de aard van de klachten beter te bepalen.

Behandeling

Afhankelijk van de aard van de klachten kan er gekozen worden voor een conservatieve of operatieve behandeling. Bij een conservatieve behandeling herstellen de meeste klachten vanzelf met rust en tape, zonder restverschijnselen. De tape moet in het begin in dagelijks leven gedragen worden en na 3-6 weken alleen nog bij sportbelasting. Als de pijn blijft, moet er rust gehouden worden. Soms worden er ook NSAID’s voorgeschreven. Als de conservatieve benadering niet werkt, kan er voor operatieve behandeling gekozen worden, waarbij de pulley operatief wordt hersteld.