Liespijn

Liespijn, wat is dat?

Wat is liespijn? De liesregio is anatomisch gezien erg complex. In deze regio zijn er erg veel structuren die liespijn kunnen veroorzaken, waardoor het soms lastig is om de oorzaak van de pijn te achterhalen. Vanuit het been en de buik hechten er allerlei spieren aan in de liesregio. De spieren en pezen zijn vaak de bron van de klachten, maar er zijn ook andere aandoeningen die deze pijn kunnen veroorzaken. Denk hierbij aan problematiek vanuit de heupen en/of de onderrug.

Spierklachten in de lies zijn te verdelen in drie spiergroepen:

• Abdominale spieren(de rechte buikspieren)
  • Adductoren(Beweegt het been naar binnen)
  • Iliopsoas(buigt de heup)

De oorzaken van liespijn

Vaak ervaren mensen liespijn als gevolg van een sportblessure, waardoor de spieren en pezen hierbij betrokken zijn. Dit soort letsel kan op 2 manieren ontstaan. Namelijk op acute en chronische wijze.

• Acute liespijn. Deze soort pijn ontstaat vaak tijdens explosieve bewegingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld sprinten.
  • Chronische liespijn. Deze soort pijn ontstaat geleidelijk. Hierna zal de pijn verergeren. Deze pijn ontstaat door langdurige belasting, doordat er te weinig rustmomenten zijn, waardoor de spieren overbelast raken. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld hardlopen. De pijn is eerst het meest te ervaren na de belasting, maar zullen steeds langer (dus ook tijdens de belasting) aanhouden.

De symptomen van liespijn

Liespijn is te herkennen aan de volgende situaties:

• U ervaart pijn tijdens het rekken van de desbetreffende spier(en);
  • Pijn bij bewegingen waarin u het been naar binnen beweegt en/of wanneer u de heup beweegt;
  • Irritatie/pijn/stijfheid aan de binnenzijde van het bovenbeen en/of in de lies.

Behandeling van pijn aan de lies

Afhankelijk van de oorzaak en ernst van de blessure zal de behandeling worden vormgegeven. De focus wordt gelegd op het herstel van de balans tussen belasting en belastbaarheid. In de beginfase zal het herstel bestaan uit relatieve rust, waardoor de spieren tijd krijgen om te herstellen en eventueel nieuw weefsel aan te maken. In de volgende fase wordt de belasting van de spier stap voor stap opgevoerd, zodat deze weer optimaal zijn werk doet. Tijdens de revalidatie worden ook de omliggende spieren (die mogelijk ook van invloed zijn) meegenomen.

Behandelen bij dé fysiotherapiepraktijk in Den Haag

Liespijn laten behandelen? Wij hebben meerdere fysiotherapiepraktijken in en rondom Den Haag. Onze fysiotherapeuten helpen u graag van uw liesklachten af.

Last van liespijn? Maak een afspraak! Afspraak maken