Wat is osteoporose?

Osteoporose is een synoniem voor botontkalking, het brozer worden van de botten. Op late leeftijd word deze aandoening vaak geconstateerd omdat het lichaam waaronder de botten naarmate we ouder worden verzwakken met osteoporose als gevolg, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Niet alleen worden de botten zwakker bij osteoporose ook verandert het botstructuur.

Symptomen van osteoporose

Het is in de moeilijk om directe symptomen van osteoporose te benoemen wat het herkennen van deze aandoening vaak moeilijk maakt. Afwijkende botbreuken kunnen echter wel een reden geven tot onderzoek van de botontkalking.

Omdat deze aandoening geen specifieke oorzaken heeft zijn de klachten altijd aspecifiek.

Oorzaken

Vanaf je 35ste levensjaar breekt het lichaam meer bot af in het lichaam daarom komt deze aandoening vaak bij mensen van oudere leeftijd voor. Toch is ouderdom niet de enige oorzaak:

• Een calciumtekort in het lichaam
• Een te kort aan vitamine D
• Te kort aan inspanning van het lichaam (sporten of bewegen)
• Overmatig roken en drinken van alcohol

Behandeling

Het behandelen van de aandoening is meer een kleine verandering toepassen in het dagelijks leven. Zodat we de algemene botstructuur beter kunnen onderhouden en de kwaliteit hiervan optimaliseren. We stellen een programma samen waarbij de volgende punten centraal staan:

• Verbeteren evenwicht en stabiliteit
• Versterken van de spieren
• Advies voor een beter houding
• Risico’s verkleinen waarbij de klachten erger kunnen worden

Hier word aan gewerkt door middel van oefentherapie. Zo word er een stappenplan gemaakt om zo goed mogelijk te werken naar een balans tussen belastbaarheid en belasting.  Onder toezicht van de fysiotherapeut gaat de patiënt aan de slag met het uitvoeren van de oefeningen. Zo is er kan de fysio direct zien hoe u op de oefeningen reageert en veranderingen toepassen wanneer er klachten optreden bij het uitvoeren van het programma.