Syndroom van Tietze

Het Syndroom van Tietze ontstaat wanneer de verbindingen tussen het borstbeen en de ribben is ontstoken. Hierbij word een stekende pijn ervaren bij het borstbeen. Pijn aan de voorzijde van de borst is vaak eng omdat men snel denkt aan hartproblemen. Er is niet veel bekend van dit syndroom wel weten we dat net als Costochondritis het een vorm van reuma is.
De ribben zijn door middel van een kraakbenig structuur verbonden aan het borstbeen hierdoor zijn de ribben bewegelijk en breken ze niet direct bij een val of klap. Bij dit syndroom ontstaat er een zwelling rondom het borstbeen omdat deze ontstoken is. wanner deze soortgelijke zwelling optreed aan de rug is er vaak sprake van Costochondritis.

Symptomen Syndroom van Tietze

Er zijn wel een aantal syndromen die een beeld kunnen geven aan dit syndroom:

• Pijn bij en rondom het borstbeen
• Onregelmatig pijn (pijn met pieken en dalen)
• Pijn bij druk op het borstbeen (niezen, hoesten en diep ademhalen)
• Het bovenlichaam bewegen

De oorzaken van Syndroom van Tietze

De exacte oorzaak van dit syndroom is tot op heden onbekend wel weten we dat het reumatisch van aard is. Hierdoor is er een verhoogde kans op dit syndroom wanneer reuma in de familie voorkomt. Er zijn wel sommigen factoren die de kans verhogen op dit syndroom zoals:

• Overbelasting van het lichaam
• Een infectie in de luchtwegen (longen of neus)
• Sedentaire levensstijl
• Tekort aan spierkracht
• Lage immuunsysteem
• Slecht postuur

Mogelijke behandeling via de fysiotherapeut

Bij een behandeling van het syndroom van Tietze zal de fysiotherapeut kijken naar de conditie van het lichaam en welke factoren er zijn die de oorzaken kunnen zijn van dit syndroom. Na een controle van spierkracht, houding en gehele belastbaarheid maakt de fysio een plan voor oefentherapie. Dit verhelpt in grote mate de klachten, verder is het mogelijk dat er onstekingsremmers word geadviseerd bij de behandeling maar dit is altijd in overleg met een arts.