Tennisarm

Wat is een tennisarm?

Tennisarm ook bekend als tenniselleboog is een blessure die ervoor zorgt voor irritatie en het kan zelfs je dagelijkse bezigheden een stuk lastiger maken. Deze blessure is het gevolg van een ontstoken pees in de ellenboog. De pijn straalt soms uit naar de gehele onderarm en pols maar de kern van de pijn bevind zich meestal aan de buitenkant van de ellenboog.

Oorzaken van een tennisarm

De grootste oorzaak van tennisarm is overbelasting. Deze overbelasting komt vaak door het overmatig draaien van de onderarm. Zo ontstaan er scheurtjes binnen de pees van de ellenboog. Bij tennisarm denkt men vaak dat het komt door het beoefenen van een sport omdat de naam van een sport in de naam zit maar de oorzaak ligt vaak bij bepaalde werkzaamheden zoals tuinieren of schilderen.

Symptomen

Wat symptomen betreft is tennisarm vrij duidelijk en dat is een hevige pijn voornamelijk aan de buitenkant van de ellenboog. Vooral wanneer de functie van de ellenboog word aangesproken zoals het buigen en strekken van de arm word de pijn het ergst. Ook de spieren bij de ellenboog pees aanspannen kan voor de nodige pijn zorgen.

Tennisarm en fysiotherapie

De beste behandeling voor deze aandoening zijn een reeks aan lichte oefeningen waarmee we gericht bepaalde spieren in de onderarm aanspreken die ervoor zorgen dat een gezonde bloedsomloop in de pees plaatsvind. Op deze manier kan het lichaam zelf werken aan herstel maar ook zorgen we voor een stappenplan om de klachten geleidelijk en zo klachtvrij te behandelen.