Specifieke lage rugpijn

Wat is specifieke lage rugpijn?

Wat is specifiek lage rugpijn? Dit is een soort rugpijn waarbij er een specifieke aanwijsbare oorzaak voor de klachten te vinden is. Mensen die leiden aan deze aandoening hebben pijn in de onderrug. de klachten kunnen echter doorstralen naar de bil en benen. Deze vorm van rugpijn word vaak geconstateerd door middel van een MRI scan of een röntgenfoto.

Wat zijn de oorzaken van specifieke lage rugpijn?

Specifieke lage rugpijn kan worden onderverdeeld in:

• Rugpijnklachten als gevolg van een onderliggende specifieke aandoening zoals: kanaalstenose, ankylopoetica, spondylitis, wervelfacturen, maligniteiten of vormen van spondylolisthesis.
  • Lumbosacraal radiculair syndroom: een vorm van specifieke lage rugpijn met uitstraling naar één been, veroorzaakt door een knelling van de zenuwen.

Deze vorm van rugpijn kan dus onder andere ontstaan door zenuw betrokkenheid vanuit de lage rug regio. De zenuwen kunnen op meerdere manieren verantwoordelijk zijn voor de lage rugpijn, bijvoorbeeld door een beknelling ervan. Bij een beknelling word er vaak een scherpe pijn ervaren die door straalt naar één been. Ook kunnen gevoelsstoornissen of krachtverlies worden ervaren door de patiënt. Anders word de specifieke lage rugpijn veroorzaakt door een onderliggende aandoening, meestal één die boven vermeld staat.

Wat is de behandeling?

Heeft u last van specifieke lage rugpijn en wilt u deze laten behandelen? Dan staan onze fysiotherapeuten voor u klaar. Na het stellen van de diagnose ‘specifieke lage rugpijn’ zal de fysiotherapeut samen met u een gericht behandelplan samenstellen. Het is belangrijk dat de juiste oorzaak aan het licht komt omdat de verschillende oorzaken andere behandelingen vereisen. Bij het behandelen staat het verhelpen van de klachten centraal, ook word er gewerkt naar bepaalde doelen die de patiënt kan stellen zoals klachtvrij dagelijkse taken verrichten of weer kunnen sporten op oude niveau. Bij de behandeling word er gebruik gemaakt van methoden als oefentherapie, hierbij word er gewerkt aan het verhogen van de belastbaarheid van de rug. Wanneer belasting en belastbaarheid in balans is worden de klachten aanzienlijk vermindert.

Herkent u zich in de klachten? Maak dan een afspraak met een fysiotherapeut van B&B Healthcare.